söndag 3 januari 2010

En dröm

Farsan satt och dillade om nån färja som förlist i början av 90-talet. Han mindes inte vad den hette, men ”bla bla star nånting”.

”Nej nej, hur snurrig får man vara?” sa jag. ”Alla vet väl att den hette Estonia och gick mot botten -94?” Vi höll på och dividerade om detta en stund och jag kunde inte förstå vad han pratade om förens brorsan plötsligt la sig i. ”Den hette väl Scandinavian Star och sjönk utanför Lysekil 1990”. Han brukar ha koll på sån’t där och när han sa det så mindes jag ju att vi hade stått där ute på en bergknalle och sett röken från färjan. Då vaknade jag. Den där båten har jag inte tänkt på på flera år, jag hade nästan glömt den. Efter Estonias förlisning har det inte pratats så mycket om Scandinavian Star.

Jag var hur som helst tvungen att kolla upp det här, och alla uppgifter från drömmen stämde. Scandinavian Star förliste utanför Bohuskusten i april 1990.

1 kommentar: